Stress B-komplex från Thorne: B-vitaminer tar jag dels för hyn, men också för att jag misstänker att jag har lite trötta binjurar (pga. stress) och de kan särskilt vitamin B5 stötta.

D-vitamin från Holistic: Eftersom vi bor i Sverige, tar jag D-vitamin hela vinterhalvåret numera. För immunsystemet och benstommen.

Omega-3 från Helhetshälsa: För att vi är så dåliga på att äta fisk, jag & Simon. Så omega-3 tar jag även det i tillskottsform, för det allra mesta.

MSM+ C-vitamin från Great Earth: För att MSM är bra för både hud/hår/naglar och även magen, vilket jag kan ha problem med i perioder. Och C-vitaminen förbättrar upptaget av svavlet i MSM.

Spirulina från Mother earth: För immunförsvaret, huden och en ”piggare” känsla.

Kom ihåg att kosttillskott är just tillskott, och inte ska ersätta en hälsosam kost utan snarare optimera hälsan. Tänk inte att ”bara jag tar det här så kan jag äta hur som helst”. Men om man t.ex. som vi inte får till fiskätandet så tänker jag att det är bättre att då ta det i tillskottsform än att inte få i sig det alls. Samtidigt ska man såklart sträva efter att äta så pass balanserat och varierat så att man behöver så få tillskott som möjligt. 

// V. 

Dela: