Idag ska det handla om ett viktigt, men kanske lite tråkigt tips för en bättre aktiv återhämtning. Och det är att faktiskt göra tid och utrymme för sin återhämtning.

Ibland kräver det att man tittar i sin kalender, eller går igenom sin kommande veckas agenda i huvudet, och verkligen reflekterar över NÄR ska jag få in min återhämtning? För annars blir det kanske inte av. Och det är med återhämtning precis som med motion, den bästa är den som blir av. We all know it’s true.. 😉

För någon kan det handla om att bara se till att man har en halvdag eller heldag som man håller totalt obokad varje vecka. Då kan man ta det lite mer spontant & göra precis det man då känner för, som man upplever återhämtande helt enkelt. För någon annan kan det handla om att planera in att yoga varje morgon eller kanske ha en stund på spikmattan, gå ut och gå, sitta och läsa lite varje kväll.. – alltså kortare stunder av återhämtning, vad det nu innebär för just personen ifråga, oftare.

Vi tror att det för de flesta kan vara bra med en blandning av dessa två olika sätt att planera in sin återhämtning. Dock kan man nog behöva vara lite flexibel, så att inte själva återhämtningsplanerna innebär en stress i sig eller gör så att man tummar på andra viktiga behov. T.ex. om man tänkt gå upp kl 05.30 för att yoga en halvtimme innan jobbet men inte lyckas somna förrän kl. 01.00 kanske man inte prompt behöver fullfölja just den planen, då kan man gott sova den där halvtimmen extra & lägga in yogan senare samma dag eller ta det nästa morgon istället.. ah, ni hänger med på resonemanget! 

 

Så dagens återhämtningstips:

ge dig själv bättre förutsättningar för återhämtning att planera in den så som det passar dig bäst. Utgå från dig själv och vad som känns mest rimligt och realistiskt.

Du behöver inte heller vara så ”fyrkantig” i vad återhämtning ska vara – känn efter vad det innebär för dig och kör på det!

 

 

 

♥  // V & S

Dela: