Vi tycker det är tillräckligt mycket fokus på metoder för viktminskning i samhället. Det finns faktiskt också de av oss som vill och/eller behöver gå upp i vikt för att må bättre och leva hälsosammare. Så här kommer då våra tips för en hälsosam viktuppgång, som dels är baserade på vår kunskap men också från mina (Vicky’s) erfarenheter efter att själv ha gjort den resan:

  • Ta det där lilla extra varje måltid, istället för att känna att du måste äta dig sprängmätt – ät dig bara lite mer än mätt. När du i vanliga fall inte hade tagit något mer, ta lite till; många bäckar små. Och magsäcken tänjer successivt ut sig, så ha lite tålamod och var inte för destruktiv mot dig själv på så vis att du totalt ignorerar kroppens signaler om mättnad. DOCK ska du träna på att ignorera hjärnans signaler om att ”det här är onyttigt”, nu ”borde jag inte äta mer” osv. (om det är sådana tankar som är vanliga för dig som de var för mig, V).
  • Undvik att dricka för mycket kaffe/te/bubbelvatten eller liknande som fyller ut magsäcken utan att ge någon extra näring & energi (ok, koffein kanske ger mental energi men ingen fysisk).
  • Försök att inte låta det gå för många timmar mellan dina måltider. Men vill understryka att du inte behöver hålla dig till någon exakt tidpunkt eller visst antal timmar emellan – det kommer bara göra att du tänker ännu mer på mat på ett kontrollerande vis. Däremot kan du tänka mer som att ”nu när jag ska iväg och jobba i 8 h måste jag kanske ha med något mer än bara lunchlåda – ah, jag kan ta en burk med nötter & torkad frukt också”, som exempel 🙂
  • Tänk inte att du ska ”försöka utmana dig imorgon”, utan se till att du utmanar dig själv lite redan idag. Så fort du känner motstånd till att äta, möt den känslan/de tankarna med en ny tanke om att du behöver göra den här lilla förändringen idag – NU – för att må bättre imorgon. Var lite hård mot dig själv när det gäller just att göra de där små förändringarna, t.ex. ta smör på mackan eller äta den där korven som du fram tills nu ansett vara alldeles för fettrik och onyttig.
  • Du behöver inte pressa i dig så mycket ”skräpmat” som möjligt – eller t.ex. dricka grädde rätt ur förpackningen. Du kan absolut äta hälsosamma livsmedel fortfarande, men du måste våga äta mer än du brukar och lägga in mer av livsmedel som är energitäta (t.ex. nötter) – det är gott, energitätt och näringsrikt! Lätt att ha med sig också då det ju inte kräver kyl.
  • Om du haft problematik med någon ätstörning där du uteslutit många så kallade onyttigheter kan det dock vara bra att stegvis börja äta sådana livsmedel som du tidigare förbjudit dig själv, och öva på att släppa kontrollen. Det är sunt att kunna äta sådant då och då UTAN dåligt samvete. Kom ihåg att dåligt samvete inte är något vi får, det är något vi ger oss själva.

Glöm inte bort att skratta och släppa loss då och då, lev lite. Lika viktigt för ett tillfrisknande från en ätstörning som att äta mer, skulle jag säga – åtminstone var det så för mig. Kom också ihåg att hälsa inte sitter i en viss siffra på vågen, så få inte panik om du inte går upp i den takt du önskar (och väg dig inte för ofta OM du känner att du ens behöver väga dig för att följa dina resultat). Hoppas att du kan ha nytta av dessa tips om du är en av de som önskar/behöver gå upp i vikt för en hälsosammare kropp – eller kanske få lite inspiration för hur du kan få en sundare relation till kost.

// V & S

Dela: