Börja i Barnets position, ta några sköna andetag där. Känn att bröstkorgen och magen får expandera ut mot insidorna av dina ben när du andas in – för att mjukt ’gå tillbaka’ på utandning.

Kom sedan upp i Hunden, genom att ”klicka i tårna” och lyfta upp sittbenen mot taket – samtidigt pressar du mjukt hälarna ner mot mattan (de behöver inte komma helt ner men sträva efter det). Pressa även ner alla tio fingrar mot mattan och ha gärna lite lätt böjda knän för en bekvämare känsla.

Från Hunden, kom fram/ner till en Planka (du kanske behöver kliva bak med fötterna en aning) med axlarna rakt ovanför handlederna och spänn igenom hela kroppen.

Därifrån, sänk dig ner som i en smal armhävning (här kan du sätta i knäna om du behöver) och håll armarna nära kroppen. Landa sedan mjukt på mage och vänd ovansidan av fötterna ner mot mattan.

Sätt armbågarna rakt under axlarna i positionen Sfinxen, och sträva bröstbenet uppåt/framåt medan armbågarna strävar bakåt.

Därifrån, pressa ner händerna för att skjuva dig bak i Hundvalpen. Kom upp på dina fingertoppar, låt pannan vila mot mattan och se till att höfterna hamnar rakt ovanför knäna. (Skulle den kännas för intensiv i ryggen kan du lyfta huvudet från mattan.)

Kom upp till vanliga Hunden och stanna där några andetag. Trampa igenom om du vill (böj ett knä i taget – pressa mjukt motsatt häl ner).

Avsluta sedan som du började, i Barnets position. Ta några andetag där och låt kroppen bli tyngre. Om du vill efter det, så lägg dig ner på rygg i Savasana som den liggande avslappningspositionen kallas inom yoga.

 HÄR hittar du riktigt fina yogamattor och en bra BOK om yoga av inspirerande Josefine Bengtsson.

Till dig som ännu inte testat yoga säger jag bara – testa! Det kan inte bli värre än att du kanske upptäcker att det inte var något för dig (mot förmodan) 😉

Kram på er! // V 

Dela: