Hej ♥

Vi fortsätter miniserien #vågavila (mest en påminnelse till mig själv men kanske någon av er som läser också behöver påminnas om detta viktiga) och här kommer ytterligare ett par av mina ”nycklar”: 

× Vistas ute i naturen, gärna i skogen och/eller nära vatten. Det är här jag har som lättast att naturligt praktisera mindfulness, dvs medveten närvaro. Är jag i naturen kan jag bara spontant gå in i tankar som ”åh, vilken fin kotte!” typ, utan att behöva tänka att nu ska jag vara mindful. Ja, ni förstår vad jag menar! 😉 Läs gärna mer om naturens kraft i »detta« inlägg som var ett av våra första inlägg här på bloggis! 

× Inte boka in för mycket på för kort tid ELLER om jag vill göra det så tänker jag på att även boka in tid för återhämtning. Tänka rimligt och ha andrum med i schemat, så man gör både tid & rum för återhämtning. Nästan den viktigaste punkten, för är det något jag verkligen börjar lära mig nu är att här är det inte tanken som räknas. Vad jag menar med det är att om jag tänker att ”i helgen ska jag vila” men jag sedan planerar den fullproppad med grejer, eller när helgen väl kommer så börjar jag en massa projekt som tar energi och kraft.. – jaa, då får jag ju ingen tid för återhämtning! 

As simple as that. 

Men ibland är ju det enkla det svåra.

Så för att #vågavila, håll den där halvdagen obokad & ge dig själv tiden att bara kunna göra mjuka, lugna, eller energigivande grejer som du får återhämtning av. Eller använd dig av min taktik här istället & boka in stunder av återhämtning (i mitt fall yoga/meditation/spikmatta/varmt bad flera dagar per vecka). Obs, ta dessa ”återhämtningsdejter” med dig själv lika seriöst som inplanerade kompisdejter eller jobbmöten 😉

Nästa söndag kommer jag med fler tips, verktyg och ”nycklar” som jag försöker att använda mig av, och som jag hoppas kan inspirera någon av er att våga vila en aning mer i livet. 

// v.