Vi hugger direkt in i träningstipsen, och fortsätter där vi avslutade i förra inlägget 🙂

#3 VÄLJ DE TRÄNINGSFORMER SOM DU TYCKER ÄR ROLIGA (ELLER MINST TRÅKIGA): Jag vet att det här tipset är såå vanligt och kanske lite.. tråkigt?! Men känns det som en bestraffning, ett ont måste, vareviga träningspass – nej då är det inte stor chans att du kommer fortsätta längre än 3-4 veckor, hur attraktivt målet eller syftet än känns. Så det här är en viktigt punkt för hållbarheten, och det var ju det jag utlovade i rubriken till detta inlägg; tips för en hållbar rutin. Sedan betyder det här med ”roligt” inte att du måste tycka att träningsformen/-formerna du väljer är  svinroliga ända från början, ge det några ggr! Sedan kan ju inte varENDA träningspass vara roligt, OOOF courseee 🙂 That’s life.

#4 FIRA DINA FRAMSTEG, NOCHALERA BAKSLAGEN: Mer plus än minus helt enkelt! Om du är sjuk och inte tränar på 2 veckor, vad gör väl det om 100 dagar, månader, år.. ? Men om du slår ett nytt personbästa, lyckas ta dig ut när du egentligen inte känt för det eller har glädjerus efter ett pass: fira, ge dig själv en mental klapp på axeln och förstärk känslan you know!! 

Bildkälla: Pinterest.se 

#5 HA TÅLAMOD, VARIERA & FOKUSERA PÅ KÄNSLAN EFTERÅT: Och så sista tipset, som egentligen är 3-in-1 och talar väl egentligen för sig självt/själva 😉 Tålamod, viktigt! Har du inte tålamod är det förmodligen ett tecken på att du gått ut för hårt, så sänk ribban i så fall, men sluta inte. Sedan att variera träningen, så den inte blir tråkig i längden. Och sist men inte minst; fokusera på känslan efter motion/träning.

Om du tvekar att träna en dag då du inte är sjuk/väldigt hängig utan bara lite lat (du vet skillnaden, eller hur, var ärlig mot dig själv) så påminn dig själv att du kommer att må så bra efteråt. Anpassa hellre träningen till att köra lite lugnare om du känner dig hängig eller lite låg, kanske promenera eller yoga istället för high intensity-passet på gymmet. För i de allra flesta fall, ångrar man aldrig ett träningspass. 

😉

Massa pepppppp till er alla!! Och för ännu mer generella hälsotips, läs gärna den HÄR artikeln av Tanja Djelevic som jag hittade på Yogobe.com. Där finns även en kort video med enkla övningar för rörlighet & styrka, med endast kroppen som redskap. 

// V.