Bildkälla:Pinterest.se

Monkey mind tror jag att den vänstra tankebubblan kan kallas, och det kan vara otroligt energikrävande att ha så mycket i huvudet på samma gång. Jag brukar jämföra det med att poppa popcorn, och ni vet i början poppar det ju hejvilt för att sedan lugna ner sig mot slutet. Precis som att när vi är mer närvarande/avslappnade får hjärnan lite mer utrymme mellan varje tanke, det går någon sekund mellan varje ”popp” 🙂

Det jag personligen tycker funkar allra bäst när man känner sig så som på den vänstra tankebubblan är att göra någon form av kroppsscanning (⇐ testa gärna denna som jag hittade på YT). Att leda närvaron in till kroppen tycker jag hjälper mig, för att sedan kunna hitta lite mer närvaro i huvudet. Att kunna ta in omgivningen och använda våra sinnen. Lyssna, se, känna, smaka, dofta. Varje litet ögonblick kan fyllas med dessa enkla sinnesintryck.

En enkel typ av mindfulness-övning om man inte har lust att göra en kroppsscanning, är att bara sätta sig ner och lyssna efter ljud. Blunda bara och hör efter olika ljud. Försök sedan att lyssna in vilka ljud som är närmast/starkast och vilka som är längst bort/svagast. 

 ♥  // V.

Bildkälla: Pinterest.se