Jag tänkte nu berätta om mina (Vicky’s) erfarenheter av elimineringsdieten ”Clean reset” som vi gjorde i våras.

Vill börja med att skriva om varför jag vill skriva om den. Jag fullföljde den nämligen inte, och det är anledningen till att jag inte gjorde det som jag tycker är en intressant och VIKTIG aspekt att ta upp. Sedan är alla olika, vilket betyder att det för någon inte är några problem att fullfölja den här typen av kost-experiment utan kanske bara ger mer information om vilka livsmedel som passar en själv bra/mindre bra – vilket så klart kan leda till ett förbättrat välmående. Inget negativt med det ju? Nej, MEN, jag vänder mig till de som möjligtvis har lite av samma ”bakgrund” som jag, med ett lite mer komplicerat förhållande till mat. Vill du läsa mer om det, länkar jag vårt första inlägg HÄR (där skriver jag mer om min bakgrund).

I alla fall, med dessa erfarenheter i min ryggsäck kände jag mig tyvärr allt annat än hälsosam sisådär 1-2 veckor in i elimineringsdieten. Jag kände mig så enormt begränsad – vilket jag tror påminde mig om tiden då jag successivt begränsade mig själv genom kosten. Visserligen gjorde jag det i tron om att det skulle göra mig hälsosammare.. och så blev resultatet allt annat än det! Så eftersom vi var tvungna att utesluta så mycket under de första 2 veckorna av elimineringsdieten så blev jag påmind. Trots att jag nu visste att jag har ett mycket sundare förhållningssätt till mat och att det här var ett kortsiktigt projekt för att hitta en mer individuell kosthållning, så har jag ändå respekt för varningssignaler – jag tror det är det som gör att jag idag kan kalla mig ”frisk och fri”. Det var helt enkelt en stark röst inom mig som protesterade, så jag valde att avbryta. Jag lyssnade på min kropp, som talade sitt tydliga språk. Och något som jag värderar ÄNNU högre än att veta vad jag ev. är lite överkänslig mot är att ha ett sunt förhållningssätt till mat. Inte perfekt, men sunt i största möjliga mån utifrån mina förutsättningar.

Men, om jag bestämmer mig för att göra ett liknande projekt igen så vill jag göra light-varianten och kanske enbart en vecka av eliminering för att sedan återintroducera igen. Det positiva jag fick ut att de dagar jag genomförde projektet i våras var att jag verkligen lärde mig lyssna på min kropp, vara lyhörd för hur magen mådde och det bästa – jag blev bättre på att skapa en lugn känsla kring mina måltider. Att tugga långsammare och mer blev naturligt, för mig som alltid äter väldigt snabbt. Och även nu efter projektet hänger det kvar lite grann, jag är bättre på att vara närvarande när jag äter (även om jag skulle kunna träna på det mer)!

Hoppas ni förstår vart jag ville komma med det här inlägget och att det inte bara kändes som en massa babbel.. 🙂

Ta hand om er så hörs vi i nästa inlägg!

// V <3