I våras körde vi ett gemensamt kostexperiment, enligt boken ”Clean reset” av Victoria Carinci & Katarina Hagberg.

Vi kände då (och gör fortfarande ibland) att vi inte äter så som vi egentligen bör göra för att må så bra som vi vill och kan. Därför bestämde vi oss för att testa ”clean reset”, en metod för att hitta vilka livsmedel vi mår bra av att äta och vilka vi bör undvika/minska vårt intag av. Innan vi beskriver hur den gick till vill vi bara förtydliga att det inte handlade om en diet som i bantningsmetod!

Det innebär att man tillfälligt eliminerar en hel del vanliga livsmedel, som kan störa eller ställa till det i kroppen, för att sedan återinföra dem ett efter ett. 

Detta gör att kroppen säger ifrån om/när man äter något den inte gillar. Alla kroppar fungerar olika och detta ger en kost som är helt individanpassad. 

Vår clean reset såg ut såhär: 

I både steg 1 och 2 uteslöt vi bl.a. kaffe, koffein, alkohol, socker, gluten, mejeriprodukter, ägg, rött kött, raffinerade oljor, sötningsmedel samt citrusfrukter.

Steg 1, två dagar: enbart flytande föda (smoothies/soppor/örtte/vatten).

Steg 2, tolv dagar: fast föda igen. 

Steg 3, olika antal dagar från person till person– här började vi återinföra de livsmedel vi tidigare uteslutit i en viss ordning, under ca 2-3 dagar per livsmedel. 

 

Slutsats (Simon’s perspektiv) 

Idag kommer lite uppdatering i hur det gick med elimineringsdieten. Kan ju börja med att säga att efter nästan bara druckit mat i de 4 första dagarna så saknade jag att tugga. Kom på mig själv dagdrömmandes om att äta lite nu och då. 

När jag kunde börja äta mat igen så fanns det ju ett väldigt begränsat utbud av vad jag kunde äta så variationerna blev ju inte enastående om man säger så.

Mina måltider i början var alltid bara smoothies och sallader.

I början kändes det lite tråkigt men allt eftersom så smakade salladerna bättre och bättre. Magkänslan som infann sig var fantastisk! Under perioden av introducering så funkade det mesta bra. Följande saker fick jag dock reaktion på:

Jordgubbar – Lite ont i magen 

Ananas – Lite ont i magen

Nötkött – Upplevde att magen hade svårt att smälta maten

Fläskkött – Ont i magen och en sämre övrig känsla i magen

Gluten – Huvudvärk inom loppet av en halvtimme efter att jag åt det. Efter detta fick jag en väldigt märklig och obehaglig magkänsla. 

En snabb slutsats för mig blir att äta mindre rött kött och så lite gluten som möjligt. För dig som inte vet vad din mage gillar för mat så vill jag verkligen rekommendera att prova någon typ av elimineringsdiet och för dig som vill testa en simplare variant så kan du utesluta följande:

Mjölkprodukter

Gluten

Raffinerat socker

Kaffe

Lycka till i ert experimenterande!

// S