Hej! Ny vecka = nytt återhämtningstips från oss 🙂

Idag ska det handla om något ganska uppenbart; sömn! Klart att det är ett av våra tips för bättre återhämtning, det är ju vår grundläggande vila. När vi sover bearbetar kroppen nämligen alla dagens intryck och reparerar/återställer viktiga funktioner. Men det finns mycket i våra liv som kan göra att vår sömnkvalitet försämras och/eller att vi sover mindre än vi behöver.  Så vi tänkte dela med oss av våra viktigaste bitar för att få till sömnen:

(Bild lånad från Welloteket’s webbshop.)

1. Magnesium – detta kosttillskott kan vara bra att ta om man stressar mycket, dricker mycket kaffe och/eller tränar hårt – då sinar nämligen kroppens depåer av denna viktiga mineral snabbare. Brist kan göra att man får svårare att slappna av, så det är värt att försöka få i sig mer magnesium via kosten eller genom kosttillskott för att lättare somna.

2. Optimera dina förutsättningar för en god nattsömn: T.ex. genom att minska på koffeinhaltiga drycker sent på dagen. Om du har svårt att somna – försök också vara disciplinerad med att stänga av tv’n en stund innan läggdags och att ställa ditt alarm på mobilen i samma veva (för att sedan lägga den på sängbordet för resten av natten). Har du inga problem med att somna vill vi dock ändå slå ett slag för att mindre skärmtid sent på kvällen förbättrar sömnkvalitén!

3. Ljud, ljus & temperatur: Se till att ha ordentligt mörkt och svalt i sovrummet. Får du det inte tillräckligt mörkt i ditt sovrum nu på sommarhalvåret rekommenderar vi att prova sova med en sovmask för ögonen. Vi rekommenderar även att sova med öronproppar om du är ljudkänslig.

4. Att hitta ‘din grej’ för att komma ner i varv: Kvällspromenad för någon, yoga för någon, att prata om eller skriva ner sådant som stressar en för en tredje – olika saker funkar för olika personer! Men hitta din grej som får dig att komma ner i varv, så att kroppen/hjärnan inte går på högvarv när det är dags att försöka sova. För en del funkar det också att t.ex. dricka en kopp örtte precis innan läggdags, värt att prova 😉 

5. Om möjligt, med det jobb du har, försök ha fasta sov-tider: Åtminstone mån-fre, om du har ett sådant jobb, försök att håll på ungefär samma tider då du lägger dig och vaknar. Sedan kan du såklart på helgen/dina lediga dagar sväva ut från detta – finns väl inget skönare än att slippa behöva ställa något alarm och bara vakna av sig själv?!

6. Fysisk aktivitet under dagen: Försök att vara fysiskt aktiv så kommer kroppen lättare komma ner i varv naturligt på kvällen. Fysisk aktivitet hjälper kroppen att hantera stress på ett bättre sätt, och på så vis kommer du lättare ner i varv även psykiskt. Överdriven träning kan försämra sömnen, så lagom är bäst 😉

____________________________

Sleep well & take care!

// V & S