Välkommen till vår serie med återhämtningstips som vi själva använder (eller har använt) i våra liv. Detta är en fortsättning på vårt förra inlägg om hur andning kan användas som en viktig återhämtnings-faktor, så läs gärna del 1 innan du läser vidare. Här kommer nämligen ett lite mer personligt inlägg kopplat till andning:

Hur har det här med andning påverkat mig (Simon)?

När jag var liten blev jag lite utsatt för mobbning i skolan och det gjorde att skolan för mig blev en ganska otrygg plats. Jag befann mig ofta i ett stressläge, har jag förstått nu i efterhand. Min sömn var väldigt orolig och jag vaknade lätt och ofta. Jag fick mycket komplex för min kropp och började gå med magen indragen. Detta resulterar ju i ännu mindre djup andning och sämre stresshantering. Då jag andades väldigt grunt så blev nackmuskulaturen utmattad (eftersom en grund andning innebär att man använder muskler runt nacke/hals för att lyfta bröstkorgen istället för att låta magen puta ut) Detta i förlängningen gjorde att hållningen blev sämre och jag hade så kallat gamnacke. En dålig hållning innebär ju att andningen försvåras (men även att självförtroendet försämras).

Då jag inte andades med magen så fick ju heller inte lymfsystemet en effektiv pump. Djupandning (vilken pumpar diafragman) och muskelrörelse är ju våra pumpar för att förflytta lymfvätskan i våra kroppar. Då inte detta fungerade effektivt för mig så blev jag sjuk en hel del.

Ja ni kan ju se att det drar med sig mycket. Symtomen blev ju bara fler och fler med åren. Vid tiden jag gick in i väggen så hade jag mycket smärta i kroppen, mycket oro/ångest, domningar, utmattning samt mycket mer. Nackmuskulaturen värkte alltid. Ganska snart efter detta så hittade jag en podcast där Anders Lönedal var gäst. Han förklarade vikten av en bra andning och hur den påverkar hela kroppen.

Detta blev en vändpunkt i mitt liv och kanske ett startskott för ett hälsointresse som blivit en passion. Jag började andningsträna varje dag. I början var det svårt och jag kände inte att jag fick en jättekontrast i känslan de första dagarna. Det var först efter kanske en vecka eller 10 dagar som jag märkte att sömnen kom tillbaka, vilket gjorde att min återhämtning förbättrades avsevärt. Även min hållning blev bättre, bara genom att jag andningstränade. Helt plötsligt hade jag fått ett effektivt verktyg för stresshantering och efter bara några få andetag kan jag idag komma ner i varv.

Andning är ett supereffektivt och gratis hjälpmedel mot ohälsa i många fall och jag vill verkligen rekommendera detta till alla. Ta ett djupt andetag och känn om magen putar ut när du andas in!

Lycka till! / Simon

_________________________

Vi önskar er en fin nationaldag!

// V & S