Hej! 

Vi kommer att ha en ”serie” här på bloggen, vilket innebär att ett av våra inlägg varje vecka kommer att bestå av våra bästa tips för återhämtning. Vi brinner lite extra för det här med förhållandet mellan stress – återhämtning och har båda bra erfarenhet av olika metoder för att hitta balans mellan de två faktorerna. Så vi tänkte helt enkelt dela med oss av våra bästa tips, ett nytt varje vecka!

Så nu, till vårt allra första återhämtningstips – kanske inte så otippat – att vara ute i skog & natur!

Vi startade faktiskt vårt förhållande genom att skogspromenads-dejta (låter som att vi hittat varann via kontaktannons, ”gillar långa skogspromenader..” haha) och gör det fortfarande regelbundet, både tillsammans och var för sig. Det är något som vi båda verkligen känt har hjälpt oss under stressiga och tuffa perioder – att få frisk luft och ny energi genom att omringa oss av naturen. Även att komma längre bort från trafiken känner vi stort behov av, trots att vi bor i en småstad.

När jag (Vicky) pluggade till hälsocoach hade vi boken Naturkraft (Å.Ottosson, M. Ottoson) som kurslitteratur och här kommer ett utvalt stycke från boken, som vi tycker förklarar naturens kraft på ett bra sätt:

”Vår hjärna är en informationshanteringscentral med fantastisk kapacitet. Miljontals informationsbitar brakar in i hjärnan varje sekund. Men all information är inte likadan, hanteras inte likadant av hjärnan och påverkar oss inte heller likadant. Enligt miljöpsykologerna och professorerna Rachel och Stephen Kaplan på University of Michigan i USA tar vi in omvärlden på två olika sätt: med riktad uppmärksamhet respektive spontan uppmärksamhet.

Den riktade uppmärksamheten går på högvarv i vår vardag. Det är den som sköter planering och beslutsfattande och håller saker i minnet. För att klara sitt arbete måste den riktade uppmärksamheten fokusera på det viktiga , ibland med viss möda, och samtidigt stänga ute resten av all den information som bankar på vårt medvetande och vill in. Den riktade uppmärksamhetens arbete kostar mycket energi.

Räddningen är den andra sortens uppmärksamhet – den spontana. Precis det händer i naturen. När man sitter vid havsstranden eller på en stubbe i skogen möts man visserligen också av information i form av olika sinnesintryck, men det är information som inte hela tiden skriker: se hit, se hit. Den mjuklandar i våra sinnesorgan och och tas om hand av hjärnans system för spontan uppmärksamhet. Detta system registrerar utan ansträngning, det kostar oss ingen energi. Man skulle kunna kalla det för hjärnans egen retreat-funktion. I vårt dagliga liv använder vi mest den riktade uppmärksamheten och förbrukar så mycket energi att vi riskerar att tömma våra förråd om den inte får vila. När vi vistas i naturen använder vi mer spontan uppmärksamhet och kan istället fylla på våra förråd. Vi får en vaken vila vilket motverkar mental utmattning.”

Så när vi behöver ta med oss själva på ett mini-retreat, vet vi precis var vi ska gå..!

// V & S