HEJ! ♥

Quote från Pinterest.se 

Okej, så jag tänkte helt enkelt bara dra de största fördelarna som jag upptäckt med att utöva yoga regelbundet (allt ifrån dagligen till ca 1 gång/vecka räknar jag då) – utan inbördes ordning:

× Du får en paus från vardagen och hittar relativt enkelt närvaro i stunden. Positionerna kräver så pass mycket av din tankeverksamhet och ditt fokus att du förmodligen inte tänker på den där situationen som hände förut eller tvätten du måste ta hand om senare. Som en slags meditativ rörelse, eftersom det får oss ur vår ”monkey mind” (ni vet, när tankarna poppar som popcorn i huvudet). STORT plus..! 

× Det ger en uthållig styrka i hela kroppen. Jag känner mig nästan aldrig lika stark i gymmet som när jag gör en intensiv yogasekvens (men gymmet är också bra) 😉 

× Det får en, i alla fall mig, att bli medveten om mitt andetag och att faktiskt låta andetagen komma ner till magen och ta djupare andetag vilket känns välbehövligt att påminna sig om då och då!

× Det förbättrar balans och smidighet – det sistnämnda tycker jag man ibland kan känna en omedelbar effekt efter ett yogapass, särskilt om man utövar det på morgonen då man är lite gott morgon-stel innan.

× Jag gillar att du kan anpassa tempo & vilka positioner du gör så att du antingen får energi & blir piggare än innan eller skapar lugn och blir tröttare (om man kanske är väldigt uppe i varv innan).

× Sista punkten: det känns kroppspositivt, kravlöst och inte som något du gör för att du vill ändra din kropp eller piska den till en ”bättre form” utan för att du älskar och vill ta hand om den! 

Från en solig höstmorgon förra året.. gillar verkligen den här bilden!

Hej finisar! Hoppas er helg varit bra (det har vår också varit, tackar som frågar ;)) och att ni tagit er chansen att ladda batterierna. Det behövde jag verkligen göra, och har gjort. Är stolt över mig själv att jag verkligen vågat vila, men kan jobba på att ta fler och längre stunder utan att sitta som på nålar och ha i bakhuvudet att jag borde göra ”någon nytta”. Låter ju kanske konstigt, men nyinflyttad såhär finns det ju alltid något att göra  och jag är inte den som gillar att skjuta på saker jag anser behöver göras.. men ibland måste hälsan gå före, ibland måste jag ge mig själv samma rekommendationer som jag ger andra för att de ska må bra. 

Bildkälla: Pinterest.se

Vill i alla fall tipsa er om 3 bra self-care-poddar: 

× Monday Mantra med Josefin Dahlberg

× Soul Sugar Podcast med Carrie Rad

× Kvinnoliv med Karin Björkegren Jones 

Josefin Dahlberg har en Youtube-kanal där hon nyligen börjat lägga ut yoga-videos på svenska, så det är också ett hett tips! Har förresten ett inlägg med ”anledningar att börja eller fortsätta med yoga” coming up! Håll ögonen öppna 🙂  

Även Carrie Rad har en kanal på YT där hon lägger ut massa self care / self love.. låter kanske himla ”klyschigt” men är faktiskt riktigt bra innehåll som kan ge nåt att reflektera över. Så tips, tips mina vänner!

Ha en underbar start på veckan,

♥ // v. 

Inom yoga pratar man om yin och yang som de här två olika krafterna, yin som den lugna långsamma och återhämtande energin och yang den motsatta, snabb kraftfull energi.

Jag ville ta mig tiden att skriva några rader om det här. Jag tycker, och jag vet att fler håller med då jag pratat med många som jag möter i mitt jobb som säger samma sak, att samhället idag är så mycket yang att det är svårt att verkligen hitta tid och prioritera tid för sin ’yin-tid’ (dvs sin återhämtning). Det är också svårt att vara lite mer långsam, lugn osv. när allt runtomkring dig går så snabbt och när prestation satts upp på en så hög piedestal.

Där får man väl helt enkelt försöka vara de där fiskarna som simmar mot strömmen, även om det krävs lite mer. För jag tror verkligen att samhället inte vet sitt eget bästa (eller ah, kanske att vi som utgör samhället inte vet vårt eget bästa.. *inser att man inte kan skylla allt på yttre omständigheter*)

×

Bildkälla: Pinterest.se

  • Antalet långtidssjukskrivna på grund av utmattning är 312 % gånger fler än långtidssjukskrivna på grund av cancer.
  • Sjukskrivningar på grund av stress har ökat med 359 % under åren 2010-2017.
  • 25% av de som drabbats av utmattning riskerar återfall, vilket innebär att 1 av 4 personer faller tillbaka i utmattning.
  • 10% av elitidrottarna är sjukskrivna på grund av utmattning och mörkertalet befaras vara stort.
  • Stressrelaterad ohälsa kostar Sverige 70 miljarder i samhällsekonomiska förluster (årligen) Källa: Försäkringskassan

Jag menar, all statistik ovan kan man associera med för mycket yang och för lite yin. För mycket prestation, för lite återhämtning. Absolut behöver vi yang i våra liv också, flöde, stimulans, osv. Men det får de flesta av oss tillräckligt mycket av redan och mer därtill. För att eftersträva balans måste vi lägga till på den ena sidan av vågskålen eller ta bort på den andra sidan där det väger över. Så nu tycker jag vi ska göra oss en tjänst och våga v i l a ..!

ha en bra dag, ta hand om er, ciao lovelies × // v. 

Bildkälla: Pinterest.se 

Tänkte bara önska er en bra (alla hjärtans) dag, oavsett om du har en käresta eller är singel – jag menar,  fira om du vill fira, eller strunta i det om du känner för det. Man gör ju som man vill 😉 

I alla fall, såg precis trailer-videon för Framgångspodden med Michaela Forni och hörde att hon har ett mantra som lyder ”Jag är kärleksfull”, vilket jag tyckte passade perfekt för en dag som denna (och egentligen alla andra dagar också). Ibland behöver man  påminna sig själv om att känna och visa kärlek, till andra och till sig själv. YEESSS!

// v. 

Page 1 of 391234102030...Last »