H o l a !  ♥  Tänkte göra en serie där jag i detta, och flera kommande inlägg, delar mina bästa tips gällande några olika hälsofaktorer så som rörelse, näring, mindset osv. 🙂 Vi startar med r ö r e l s e – här är mina bästa tips för att komma igång OCH hålla igång med träning, motion, fysisk aktivitet, icke-vila (whatever you wanna call it my friend):

#1 TÄNK LÅNGSIKTIGT & SKYNDA LÅNGSAMT: Kan inte sägas för många gånger; sätt inte för höga mål/förväntningar på dig själv. Sätt inte ribban för högt helt enkelt. Tänk ATT du rör dig är viktigare än hur, var, när och hur länge osv. Och hellre än att gå från 0 pass/vecka till 4-6 pass, börja med att bara satsa på 1- max 2 motionsstunder per vecka. Sedan när du fått in det som en rutin, då kan du öka med ett pass extra i veckan. Fortsätt så tills du hittat en nivå där du trivs och får resultat på sikt. Det ska kännas som att ”det här kan jag fortsätta med x antal månader framöver”. Satsa alltså på att skapa en rutin, en kontinuitet över tid, istället för att fokusera på detaljer och tänka kortsiktigt.

#2 HITTA DITT VARFÖR, DITT SYFTE: Många människor drivs av att ha mål, och det kan absolut vara jättebra – tänkte jag ska skriva mer om mål & målsättning i ett inlägg inom kort så håll utkik 🙂 – men alla människor behöver inte tydliga mål för att komma igång och hålla igång med en hållbar träningsrutin, ibland räcker det att veta varför. Att ha sitt syfte klart för sig, helt enkelt. Och något som kan hjälpa där är att utgå från följande fyra frågor: Vad kan jag vinna på att stanna kvar i nuläget (dvs inte göra någon förändring)? Vad offrar/förlorar jag genom att stanna kvar i nuläget? Vad offrar jag genom att göra en förändring? Vad kan jag vinna på att göra en förändring? 

Och någonstans i svaren på dessa frågor kan ett syfte utkristallisera sig, kanske främst i svaret på den sista frågan – viktigt att hitta några vinster, en ”morot” att sträva efter så att det känns meningsfullt att lägga tid på att röra sig. OCH så att vinsten känns större och mer lockande än uppoffringen känns jobbig. Viktigt viktigt, vänner..! 🙂 

I nästa inlägg kommer fler tips, så kika gärna in på söndag igen..!

♥ // V .

Det här receptet är ett som jag improviserade ihop när jag, Simon & Madde bakade sju sorters dadelbollar (klicka HÄR för att komma till det inlägget) vilket var så himla roligt 🙂 För ett lite mer näringstätt mellis-/fikaalternativ som passar perfekt om du är lite sötsugen men ändå vill & behöver ha näring:

8 dadlar

2 dl nötter (t.ex. 1 dl cashew & 1 dl mandlar) 

1,5 msk kokosolja

1 msk raw kakao

1 tsk spirulina

En nypa himalayasalt

Ca 0,5 dl tranbär (man kan mixa övriga ingredienser en stund innan man har i tranbären för större bitar & en lite mer chunky känsla) 

>> Mixa ihop allt & rulla sedan till bollar i antingen raw kakao, spirulinapulver eller kokosflingor. Smakar bäst rejält kylda eller i princip direkt från frysen (kan behöva tina upp någon minut om man förvarar dem i frysen).

Rullar man dem i spirulina får dem den där härliga gröna färgen 😉 

HA EN FIN START PÅ VECKAN! 

// V. 

Här kommer ett par bilder från en skön promenad vi tog i helgen. Simon ville fota lite med sin nya kamera och lära sig lite mer om inställningar osv. Vi fick även till lite flyttförberedelser, en filmkväll, ett träningspass och en hockeymatch – inte illa! 😉 Hoppas ni också hade en riktigt skön helg. ♥  ♥

I alla fall, ny vecka nu och redan 14 januari – det innebär mindre än 3 veckor kvar till flytt för min & Simons del! Superkul såklart, men därav kanske lite mindre fokus kommer att kunna läggas på bloggen de närmsta veckorna.. Jag ska i alla fall göra mitt bästa för att skapa lite intressant innehåll ändå!

Och förresten, en liten uppdatering på januari’s månadsmål och samtidigt ett fint tips till alla yoga-intresserade: Jag har yogat i nästan en halvtimme varje dag nu sedan den 2a januari, tack vare Yoga with Adriene’s 30 dagars yogautmaning ”Dedication”, som hon kör på sin YT-kanal just nu – och det är inte försent att haka på, du kan hoppa in nu mitt i och köra januari ut! Hon är superduktig på att instruera noggrant men ändå avslappnat 🙂 Så ett av mina månadsmål går alltså över förväntan just nu.. I’m proud you guys! 😉

Make yourself proud today <3 

// V. 

HEJ! Idag tänkte jag ge massa tips på goda näringsrika och goda snacks/mellanmål. Enjoy!

• mandelsmör på riskaka/äppelskivor eller banan med kanel på!

• avokado med örtsalt – antingen som det är eller på riskaka/knäcke/toast – & chili flakes (viktigt!) + gärna lite skivad tomat/paprika till. YUM!

• morotsstavar (& eller stavar på t.ex. gurka, paprika, selleri el. liknande) och hummus/guacamole. Hummus står sig relativt länge i kylen, så det är väldigt bra att göra en omgång på helgen så har man under nästkommande vecka! 🙂

• mina spirulinabollar med tranbär, de som är gröna på bilden nedan (recept kommer i ett inlägg very soon):

 

Det gör vardagen så mycket roligare när man får mumsa på goda snacks, som är lite roligare än bara en enkel frukt (även om det såklart funkar det med) – och är de goda gör det ju inte saken sämre heller, både bra bränsle & njutning på samma gång!

Om du inte redan äter mellanmål, testa det!! Bra uppfinning faktiskt. 😉 Absolut klarar man sig utan mellanmål och det är så olika det här med hur länge man kan gå mellan måltiderna.. men min erfarenhet är att långt ifrån alla äter så ofta som kanske skulle vara optimalt för dem, just för att det är lätt hänt att man ignorerar kroppens signaler för att sedan ”överkompensera” (exempel från vardagen: en stressig dag på jobbet och väl hemma inser man att man inte ätit sedan lunch 6 timmar sedan – då trycker man kanske i sig både två portioner mat + en halv chokladkaka innan man ens hunnit blinka). Är ni med mig? Känner ni igen er? I så fall, prova – om så bara för en vecka till att börja med – att planera dina mellanmål, ta med dig till jobbet, fixa den där hummus’burken på helgen osv. Sedan utvärdera och se hur du mår!

KRAM // V. 

Page 1 of 351234102030...Last »